ارتباط مصرف بالای مواد غذایی و نوشیدنیهای شیرین با سلامت روانی ضعیف

28 ژوئیه 2017- یک مطالعه جدید ادعا می کند که مصرف مواد غذایی و نوشیدنیهایی با میزان قند بالا می‌تواند با اختلالات روانی شایع نظیر اضطراب و افسردگی مرتبط باشد.

 محققان دانشگاه کالج لندن همچنین اعلام کردند که مصرف کمتر مواد قندی می‌تواند با بهبود سلامت روان شناختی همراه باشد.

 علیرغم اینکه هیچ یک از شرکت کنندگان در این تحقیق به دیابت مبتلا نبودند، یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای جامعه‌ی دیابتی بسیار مهم باشد، از آنجائیکه افراد مبتلا به دیابت نسبت به قند حساس‌ترند، بیشتر احتمال دارد با مشکلات بهداشت روانی در مقایسه با افراد غیر دیابتی روبرو شوند.

در این مطالعه، داده‌های بیش از 8 هزار کارمند دولت بین سالهای 1985 تا 1988 برای بررسی ارتباط بین مصرف قند و سلامت روان بررسی گردید. شرکت کنندگان هر دو سال یکبار پرسشنامه‌هایی را در طول دوره‌ی فالوآپ تکمیل می‌کردند.

پس از گذشت 5 سال، احتمال ابتلا به اختلالات روانی برای مردانی که از نوشیدنیها و مواد غذایی شیرین بیشتری استفاده می‌کردند، افزایش یافته بود. همچنین مصرف مواد غذایی و نوشیدنیهایی با شکر فراوان سبب ایجاد اثرات منفی بر سلامت روانی مردان و زنان شده بود.

با این حال، نتایج این تحقیق توسط برخی پژوهشگران از جمله کاترین کالینز از انجمن دیابت بریتانیا مورد شک و تردید است، کارشناسان معتقدند شواهد بدست آمده برای این ادعا ناکافی می‌باشد.

کالینز می‌گوید: تجزیه و تحلیل رژیم غذایی افراد برای ادعای صریح تأثیر شکر بر افسردگی در مردان، کاری غیر ممکن است، کاهش مصرف قند و شکر برای سلامت دندانها و کنترل وزن خوب است اما اینکه می‌تواند از فرد در برابر افسردگی محافظت کند، موضوعی است که در صحت آن شک داریم و هنوز به اثبات نرسیده است، یکی از معایب اصلی که توسط کارشناسان در این مورد برجسته‌تر شد مبنای این تحقیق بر اساس گزارشات فردی بود و اینکه شکر موجود در الکل در این مطالعه در نظر گرفته نشده است.

Tom Sanders متخصص تغذیه معتقد است این نتایج باید با احتیاط تفسیر شود، او می‌گوید: از لحاظ علمی دشوار است که تأثیر قند موجود در غذاها و نوشیدنیهای شیرین را بر سلامت روانی از قندی که از سایر منابع کربوهیدراتی تأمین می‌شوند، مجزا کنیم زیرا همه‌ی انواع کربوهیدرات‌ها در روده قبل از جذب به قندهای ساده شکسته می‌شوند.

نتایج این تحقیق درمجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/high-consumption-of-sugary-food-and-drink-linked-to-poor-mental-health-96715872.html